zdrowe oczy

Co jeść, aby mieć zdrowe oczy?

Co powinieneś jeść aby utrzymać zdrowe oczy?

Nie bez powodu mówi się, że dieta odgrywa znaczącą rolę, jeśli chodzi o zdrowie i ogólną kondycję organizmu. Odbija się także na jakości wzroku, więc trzeba koniecznie zwracać uwagę na to, co się je aby utrzymać zdrowe oczy przez całe nasze życie. Nie wiesz, po jakie produkty sięgnąć, by odpowiednio zadbać o oczy i poprawić jakość widzenia? W dalszej części artykułu znajdziesz spis tych, które koniecznie należy włączyć do swojej diety.

  1. Produkty zawierające luteinę – luteina jest substancją o właściwościach przeciwutleniających, której niestety nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować. Dlatego też powinniśmy mu jej regularnie dostarczać w postaci pożywienia. Jej głównym działaniem jest ochrona organizmu, w tym oczu, przed szkodliwym działaniem promieni UV. Według najnowszych badań powinniśmy spożywać jej ok. 6 mg dziennie, ponieważ taka jej ilość jest w stanie zredukować niemal o połowę ryzyko uszkodzenia plamki żółtej. Luteinę można znaleźć m.in. w takich produktach jak jajka, ryby, zielone warzywa (w szczególności kapusta i brokuły), kiełki zbóż, natka pietruszki, awokado, nektarynki oraz czarna porzeczka.
  2. Produkty bogate w witaminę A – niedobór witaminy A skutkuje powstaniem „kurzej ślepoty” a nawet całkowitą utratą wzroku, dlatego trzeba regularnie dostarczać organizmowi jej odpowiednie ilości. Jej głównym zadaniem jest inicjowanie procesu syntezy rodopsyny, która znajduje się w siatkówce oka a także wytwarzanie śluzu ochronnego, który odpowiada za właściwe nawilżenie oczu. Jej właściwy poziom w organizmie chroni także przed uszkodzeniami plamki żółtej. Gdzie można znaleźć duże ilości witaminy A? Jej główne źródła stanowią: marchew, pomidory, brokuły, morele, szpinak, mango, brzoskwinie, dynia, cykoria, czerwona papryka, papaja, botwinka, wątróbka, masło, mleko, ryby oraz żółtka jajka.
  3. Produkty zawierające witaminy C i E – witamina C odpowiada za właściwy proces fotosyntezy kolagenu, który wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych. Z kolei witamina E jest niezbędna do lepszego przyswajania przez organizm witaminy A. Obie są równie potrzebne jak beta-karoten. Tą pierwszą można znaleźć w owocach cytrusowych, porzeczkach, truskawkach, kiwi, ziemniakach winogronie oraz warzywach zielonych. Natomiast w tę drugą obfitują: mięso, podroby, nabiał, orzechy, szpinak, soja, marchew oraz brokuły.
  4. Produkty bogate w witaminy z grupy B – witaminy z grupy B odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz utrzymanie dostatecznej wilgotności gałki ocznej. Znajdziemy je w produktach pełnoziarnistych, płatkach owsianych, warzywach zielonych, mięsie, wątróbce, grochu, fasoli, jajkach, rybach, orzechach, migdałach, mleku, serze, kapuście, marchwi.
  5. Produkty zawierające cynk – właściwy poziom cynku w organizmie chroni przed krótkowzrocznością i szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych na jego jakość. Zalecana dzienna dawka, która należy spożywać wynosi 15 mg. Aby go dostarczyć powinno się jeść pestki dyni i słonecznika, ryby, jajka, pełnoziarniste pieczywo i ostrygi. Obfitują w niego również kasza gryczana i rośliny strączkowe.
  6. Produkty bogate w mangan i selen – mangan i selen to minerały działające antyrodnikowo. Wzmacniają także naczynia krwionośne. Ich odpowiednią ilość można dostarczyć do organizmu spożywając kukurydzę, orzechy, ryby i syrop klonowy a także pijąc czarną herbatę.
  7. Produkty zawierające antocyjany – antocyjany to naturalne i rozpuszczalne w wodzie barwniki, które znajdują się w warzywach i owocach. Jej znaczenie dla układu krwionośnego jest nieocenione – nie dość, że wzmacnia naczynia krwionośne, to dodatkowo poprawia przepływ krwi i „mobilizuje” organizm do wytwarzania rodopsyny. Ponadto działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie. Gdzie szukać antocyjanów? Przede wszystkim w jagodach, borówkach, winogronach, aronii, żurawinie, truskawkach, czerwonej kapuście i wiśniach.
  8. Produkty bogate w kwasy tłuszczowe Omega-3 – kwasy tłuszczowe Omega-3 pozwalają złagodzić objawy zespołu suchego oka, obniżają ciśnienie śródgałkowe i zmniejszają ryzyko zachorowania na jaskrę. Znajdziemy je w takich produktach jak ryby (łosoś, makrela, tuńczyk, śledź), olej słonecznikowy, olej lniany oraz rzepakowy.